Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Realizacja założeń NPRCz 2.0 - Dzień Kamishibai w bibliotece

Dzień Kamishibai, czyli Światowy Dzień Teatrzyku Kamishibai, obchodzony jest 7 grudnia i upamiętnia tradycyjną japońską sztukę opowiadania historii za pomocą ilustrowanych kart i małej drewnianej skrzynki, tzw. butai. To święto ma na celu popularyzację tej formy narracji, która łączy obraz i tekst, by opowiadać bajki, legendy, a także przekazywać uniwersalne wartości. 

W szkolnej bibliotece w okolicy tego święta zorganizowano dla uczniów klas 3a, 3c oraz dzieci z kl. 3b przebywających na świetlicy spotkania, podczas których przybliżono tradycje Japonii oraz zaprezentowano zakupioną ze środków NPRCz 2.0 jedną z opowieści w formie teatrzyku kamishibai. 

Na wystawie dzieci mogły zobaczyć eksponaty nawiązujące do japońskich rytuałów takich jak: jedzenie, przygotowywanie herbaty, stosowanie amuletów. Uczniowie poznali charakterystyczne pismo i podstawowe japońskie zwroty. Oglądali kwiatowe wzory czy ubrania takie jak kimono i japonki, w które ubrane były bibliotekarki. Wysłuchano także tradycyjnej relaksacyjnej muzyki japońskiej, a nad pomieszczeniem unosił się zapach kadzideł. Dzieci mogły także dotknąć delikatnej japońskiej tkaniny. Przy okazji zarekomendowano także kupione z NPRCz 2.0 mangi Mitzu Izumi Wielki strażnik biblioteki, które promują i wspierają rozwój czytelnictwa, a ich motto to: “Kto chroni księgi, chroni cały świat”.

W drugiej części spotkania uczniowie poznali historię teatrów kamishibai wywodzącą się ze świątyń mnichów buddyjskich oraz oglądali ilustracje przedstawiające ulicznych opowiadaczy wędrujących po miastach i wioskach z drewnianą skrzynką umieszczoną na rowerze. Dzieci wysłuchały pięknej japońskiej historii tytułowej Kamelii w formie teatrzyku kamishibai. Uwagę przykuwało nie tylko spokojne tempo narracji, ale i użycie dzwoneczka oraz specjalnych drewnianych kołatek sygnalizujących najważniejsze momenty w opowieści. Następnie rozmawiano o jej uniwersalnym przesłaniu i tym, czego uczy nas główna bohaterka. Były to zajęcia nie tylko interpretacyjne, ale angażujące wszystkie zmysły.

Zakończono zadaniem dla każdej klasy i polecono, aby wybraną baśń przeczytać i przygotować w formie kart narracyjnych kamishibai. Spotkanie, podczas którego uczniowie zaprezentują baśń innej klasie będzie kontynuacją tych zajęć. (zk)



Data dodania: 2025-12-12 13:00:03
Data edycji: 2025-12-12 15:06:18
Ilość wyświetleń: 15
Bądź z nami:
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej