Realizacja założeń NPRCz 2.0 - Dzień Kamishibai w bibliotece
Dzień Kamishibai, czyli Światowy Dzień Teatrzyku Kamishibai, obchodzony jest 7 grudnia i upamiętnia tradycyjną japońską sztukę opowiadania historii za pomocą ilustrowanych kart i małej drewnianej skrzynki, tzw. butai. To święto ma na celu popularyzację tej formy narracji, która łączy obraz i tekst, by opowiadać bajki, legendy, a także przekazywać uniwersalne wartości.
W szkolnej bibliotece w okolicy tego święta zorganizowano dla uczniów klas 3a, 3c oraz dzieci z kl. 3b przebywających na świetlicy spotkania, podczas których przybliżono tradycje Japonii oraz zaprezentowano zakupioną ze środków NPRCz 2.0 jedną z opowieści w formie teatrzyku kamishibai.
Na wystawie dzieci mogły zobaczyć eksponaty nawiązujące do japońskich rytuałów takich jak: jedzenie, przygotowywanie herbaty, stosowanie amuletów. Uczniowie poznali charakterystyczne pismo i podstawowe japońskie zwroty. Oglądali kwiatowe wzory czy ubrania takie jak kimono i japonki, w które ubrane były bibliotekarki. Wysłuchano także tradycyjnej relaksacyjnej muzyki japońskiej, a nad pomieszczeniem unosił się zapach kadzideł. Dzieci mogły także dotknąć delikatnej japońskiej tkaniny. Przy okazji zarekomendowano także kupione z NPRCz 2.0 mangi Mitzu Izumi Wielki strażnik biblioteki, które promują i wspierają rozwój czytelnictwa, a ich motto to: “Kto chroni księgi, chroni cały świat”.
W drugiej części spotkania uczniowie poznali historię teatrów kamishibai wywodzącą się ze świątyń mnichów buddyjskich oraz oglądali ilustracje przedstawiające ulicznych opowiadaczy wędrujących po miastach i wioskach z drewnianą skrzynką umieszczoną na rowerze. Dzieci wysłuchały pięknej japońskiej historii tytułowej Kamelii w formie teatrzyku kamishibai. Uwagę przykuwało nie tylko spokojne tempo narracji, ale i użycie dzwoneczka oraz specjalnych drewnianych kołatek sygnalizujących najważniejsze momenty w opowieści. Następnie rozmawiano o jej uniwersalnym przesłaniu i tym, czego uczy nas główna bohaterka. Były to zajęcia nie tylko interpretacyjne, ale angażujące wszystkie zmysły.
Zakończono zadaniem dla każdej klasy i polecono, aby wybraną baśń przeczytać i przygotować w formie kart narracyjnych kamishibai. Spotkanie, podczas którego uczniowie zaprezentują baśń innej klasie będzie kontynuacją tych zajęć. (zk)