Od września od maja, przez 33 tygodnie nasi uczniowie poznawali nowe słowa, które są obecne w języku polskim, ale sprawiają spore trudności (i nie chodzi o trudności ortograficzne tym razem). To słowa obce, trudne, nietypowe, czy specjalistyczne, których znajomość wśród większości naszych uczniów nie była znana. Poznanie definicji i poprawne ich użycie w zdaniu, a tym samym wzbogacenie i poszerzenie zasobu słownictwa - to cel innowacji polonistycznej “Słówko Tygodnia”, która prowadzona była w klasach 5-8 przez nauczycieli polonistów.
Na potrzeby innowacji przeznaczona została specjalna gazetka ścienna korytarzu, na której co tydzień pojawiały się nowe słowa i ich definicje. Uczniowie przyswajali je indywidualnie lub z polonistą.
Słowa Tygodnia zostały wykorzystane w ramach przygotowań do Dnia Języka Ojczystego przypadającego 21 lutego. Koło humanistyczne przygotowało gry w Wordwall, a dla klas 6-8 został zorganizowany szkolny konkurs “Mistrzowie Słów”, podczas którego przedstawiciele klas zmagali się w językowych konkurencjach. Kilkuosobowe jury, w skład którego weszła także studentka polonistyki UJ, wyłoniło najlepszych. Zwycięską klasą w kategorii klas 5-6 okazała się kl. 6b reprezentowana przez Dominikę Chrząszcz i Huberta Baja, a w kategorii klas 7-8 klasa 8a reprezentowana przez Maję Kłos i Maksymiliana Krzywińskiego.
W maju, po zaprezentowaniu uczniom wszystkich 33 słów tygodnia, zorganizowano w szkolnej bibliotece podsumowanie innowacji w formie międzyklasowych rozgrywek i zabaw językowych. Zaproszeni reprezentanci klas 5-8 przybyli na nie z przygotowanymi wcześniej tekstami, w których udowodnili, że znają Słowa Tygodnia i potrafią poprawnie ich używać. Trzyosobowe jury po długich naradach ogłosiło, że klasą, która wykazała się najlepszą znajomością Słów Tygodnia jest klasa 7a, której przedstawicielki Anna Jaglarz i Alicja Zberus otrzymały dyplom i nagrody książkowe. Każda klasa za udział w innowacji została uhonorowana dyplomem.
Uczniowie bardzo chętnie podejmowali zadania konkursowe, z wielką kreatywnością tworzyli własne teksty, które dzięki użyciu trudnego słownictwa brzmią bardzo poważnie. Mamy nadzieję, że obcowanie z nowymi słowami zaowocuje także w przyszłości.
Dziękujemy za uczestnictwo i wspólne poszerzanie słownictwa! (Z.Kucab)