Zespół Szkolno – Przedszkolny w Przybysławicach
Plan pracy pedagoga szkolnego
w roku szkolnym 2022/2023
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022r zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)
Zadania |
Formy realizacji |
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów. |
Rozpoznawanie sytuacji osobistej, rodzinnej, szkolnej, wychowawczej i materialnej uczniów.
Gromadzenie informacji przekazywanych przez wychowawców, nauczycieli, rodziców.
Analiza dokumentacji uczniów.
Obserwacja uczniów podczas pobytu w szkole.
Przeprowadzenie analizy potrzeb uczniów w zakresie organizacji zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, wyrównawczych.
Kontrolowanie frekwencji oraz stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.
Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, innymi poradniami specjalistycznymi. |
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów. |
Opracowanie lub pomoc w opracowaniu narzędzi do rozpoznawania i diagnozowania sytuacji szkolnej oraz rodzinnej uczniów.
Współpraca z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
Wspieranie wychowawczej roli rodziny, udzielanie wsparcia i konsultacji rodzicom.
Wsparcie dla rodzin uchodźców. |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. |
Otoczenie szczególną opieką uczniów wymagających wsparcia (w tym uczniów z opinią PPP i orzeczeniami).
Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze, adaptacyjne oraz psychorozwojowe ( położenie nacisku na udzielanie wsparcia po długotrwałej izolacji oraz sytuacji pandemii)
Współpraca z nauczycielami w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju dziecka oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Kierowanie uczniów mających trudności w nauce na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innych Poradni Specjalistycznych.
Analizowanie opinii i orzeczeń z PPP, współorganizowanie pomocy zgodnie z zaleceniami.
Praca w zespołach opracowujących Indywidualne Programy Edukacyjno Terapeutyczne.
Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.
Organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla uczniów z rodzin o trudnej sytuacji materialnej. |
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki ( w tym uzależnień) i innych problemów dzieci młodzieży. |
Organizacja i prowadzenie zajęć profilaktycznych wynikających z Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego.
Pedagogizacja rodziców w sprawie działalności dzieci w inernecie.
Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
Współpraca z instytucjami oraz osobami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży.
Współpraca z pielęgniarką szkolną.
Podejmowanie działań profilaktycznych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. |
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów. |
Przeprowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.
Ścisła współpraca z dyrektorem, nauczycielami, wychowawcami, psychologiem, logopedą i in.
Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród społeczności szkolnej poprzez systematyczne prowadzenie rozmów, pogadanek, porad, warsztatów.
Opracowanie i udostępnienie bazy danych o instytucjach wspomagających rodzinę.
Zapewnienie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin o trudnej sytuacji materialnej - współpraca z GOPS.
Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do kuratora społecznego i do sądu. |
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych |
Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Organizacja i prowadzenie zajęć dotyczących rozwiązywania konfliktów rówieśniczych wśród uczniów.
Uczestniczenie w szkoleniach/konferencjach z zakresu strategii działań interwencyjnych wobec ryzykownych zachowań uczniów. |
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów |
Rozmowy z rodzicami.
Konsultacje z nauczycielami i wychowawcami w celu zaplanowania działań wspierających rozwój.
|
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Pomoc dla nauczycieli w interpretacji opinii i orzeczeń uczniów.
Wspólna organizacja warsztatów i zajęć.
Wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
Wspólne opracowanie dokumentacji. |
Prowadzenie dokumentacji |
Prowadzenie dziennika pedagoga szkolnego. Rejestr opinii i orzeczeń. Dokumentacja badań i czynności uzupełniających. Sporządzanie notatek służbowych. |
Katarzyna Szostak-Sobalska
32-088 Przybysławice
Krakowska 107