Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Plan pracy pedagoga szkolnego

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Przybysławicach

Plan pracy pedagoga szkolnego

w roku szkolnym 2022/2023

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022r zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

 

Zadania

Formy realizacji

 

Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.

Rozpoznawanie sytuacji osobistej, rodzinnej, szkolnej, wychowawczej i materialnej uczniów.

 

Gromadzenie informacji przekazywanych przez wychowawców, nauczycieli, rodziców.

 

Analiza dokumentacji uczniów.

 

Obserwacja uczniów podczas pobytu w szkole.

 

Przeprowadzenie analizy potrzeb uczniów w zakresie organizacji zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, wyrównawczych.

 

Kontrolowanie frekwencji oraz stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.

 

Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, innymi poradniami specjalistycznymi.

 

Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.

Opracowanie lub pomoc w opracowaniu narzędzi do rozpoznawania i diagnozowania sytuacji szkolnej oraz rodzinnej uczniów.

 

Współpraca z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.

 

Wspieranie wychowawczej roli rodziny, udzielanie wsparcia i konsultacji rodzicom.

 

Wsparcie dla rodzin uchodźców.

 

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

Otoczenie szczególną opieką uczniów wymagających wsparcia (w tym uczniów z opinią PPP i orzeczeniami).

 

Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi  trudności wychowawcze, adaptacyjne oraz psychorozwojowe ( położenie nacisku na udzielanie wsparcia po długotrwałej izolacji oraz sytuacji pandemii)

 

Współpraca z nauczycielami w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju dziecka oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych.

 

Kierowanie uczniów mających trudności w nauce na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innych Poradni Specjalistycznych.

 

Analizowanie opinii i orzeczeń z PPP, współorganizowanie pomocy zgodnie z zaleceniami.

 

Praca w zespołach opracowujących Indywidualne Programy Edukacyjno Terapeutyczne.

 

Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.

 

Organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla uczniów z rodzin o trudnej sytuacji materialnej.

 

Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki ( w tym uzależnień) i innych problemów dzieci młodzieży.

Organizacja i prowadzenie zajęć profilaktycznych wynikających z Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego.

 

Pedagogizacja rodziców w sprawie działalności dzieci w inernecie.

 

Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.

 

Współpraca z instytucjami oraz osobami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży.

 

Współpraca z pielęgniarką szkolną.

 

Podejmowanie działań profilaktycznych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

 

Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.

Przeprowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.

 

Ścisła współpraca z dyrektorem, nauczycielami, wychowawcami, psychologiem, logopedą i in.

 

Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród społeczności szkolnej poprzez systematyczne prowadzenie rozmów, pogadanek, porad, warsztatów.

 

Opracowanie i udostępnienie bazy danych o instytucjach wspomagających rodzinę.

 

Zapewnienie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin o trudnej sytuacji materialnej - współpraca z GOPS.

 

Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do kuratora społecznego i do sądu.

Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

 

Organizacja i prowadzenie zajęć dotyczących rozwiązywania konfliktów rówieśniczych wśród uczniów.

 

Uczestniczenie w szkoleniach/konferencjach z zakresu strategii działań interwencyjnych wobec ryzykownych zachowań uczniów.

Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów

Rozmowy z rodzicami.

 

Konsultacje z nauczycielami i wychowawcami w celu zaplanowania działań wspierających rozwój.

 

 

Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pomoc dla nauczycieli w interpretacji opinii i orzeczeń uczniów.

 

Wspólna organizacja warsztatów i zajęć.

 

Wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.

 

Wspólne opracowanie dokumentacji.

Prowadzenie dokumentacji

Prowadzenie dziennika pedagoga szkolnego.

Rejestr opinii i orzeczeń.

Dokumentacja badań i czynności uzupełniających.

Sporządzanie notatek służbowych.

 

    Katarzyna Szostak-Sobalska

Data dodania: 2022-02-04 12:41:00
Data edycji: 2022-09-28 12:06:08
Ilość wyświetleń: 571
Bądź z nami:
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej