Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Plan pracy pedagoga szkolnego

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Przybysławicach

Plan pracy pedagoga szkolnego

w roku szkolnym 2022/2023

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022r zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

 

Zadania

Formy realizacji

 

Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.

Rozpoznawanie sytuacji osobistej, rodzinnej, szkolnej, wychowawczej i materialnej uczniów.

 

Gromadzenie informacji przekazywanych przez wychowawców, nauczycieli, rodziców.

 

Analiza dokumentacji uczniów.

 

Obserwacja uczniów podczas pobytu w szkole.

 

Przeprowadzenie analizy potrzeb uczniów w zakresie organizacji zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, wyrównawczych.

 

Kontrolowanie frekwencji oraz stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.

 

Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, innymi poradniami specjalistycznymi.

 

Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.

Opracowanie lub pomoc w opracowaniu narzędzi do rozpoznawania i diagnozowania sytuacji szkolnej oraz rodzinnej uczniów.

 

Współpraca z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.

 

Wspieranie wychowawczej roli rodziny, udzielanie wsparcia i konsultacji rodzicom.

 

Wsparcie dla rodzin uchodźców.

 

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

Otoczenie szczególną opieką uczniów wymagających wsparcia (w tym uczniów z opinią PPP i orzeczeniami).

 

Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi  trudności wychowawcze, adaptacyjne oraz psychorozwojowe ( położenie nacisku na udzielanie wsparcia po długotrwałej izolacji oraz sytuacji pandemii)

 

Współpraca z nauczycielami w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju dziecka oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych.

 

Kierowanie uczniów mających trudności w nauce na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innych Poradni Specjalistycznych.

 

Analizowanie opinii i orzeczeń z PPP, współorganizowanie pomocy zgodnie z zaleceniami.

 

Praca w zespołach opracowujących Indywidualne Programy Edukacyjno Terapeutyczne.

 

Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.

 

Organizacja pomocy materialnej i rzeczowej dla uczniów z rodzin o trudnej sytuacji materialnej.

 

Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki ( w tym uzależnień) i innych problemów dzieci młodzieży.

Organizacja i prowadzenie zajęć profilaktycznych wynikających z Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego.

 

Pedagogizacja rodziców w sprawie działalności dzieci w inernecie.

 

Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.

 

Współpraca z instytucjami oraz osobami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży.

 

Współpraca z pielęgniarką szkolną.

 

Podejmowanie działań profilaktycznych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

 

Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.

Przeprowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.

 

Ścisła współpraca z dyrektorem, nauczycielami, wychowawcami, psychologiem, logopedą i in.

 

Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród społeczności szkolnej poprzez systematyczne prowadzenie rozmów, pogadanek, porad, warsztatów.

 

Opracowanie i udostępnienie bazy danych o instytucjach wspomagających rodzinę.

 

Zapewnienie bezpłatnego dożywiania uczniom z rodzin o trudnej sytuacji materialnej - współpraca z GOPS.

 

Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do kuratora społecznego i do sądu.

Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

 

Organizacja i prowadzenie zajęć dotyczących rozwiązywania konfliktów rówieśniczych wśród uczniów.

 

Uczestniczenie w szkoleniach/konferencjach z zakresu strategii działań interwencyjnych wobec ryzykownych zachowań uczniów.

Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów

Rozmowy z rodzicami.

 

Konsultacje z nauczycielami i wychowawcami w celu zaplanowania działań wspierających rozwój.

 

 

Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pomoc dla nauczycieli w interpretacji opinii i orzeczeń uczniów.

 

Wspólna organizacja warsztatów i zajęć.

 

Wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.

 

Wspólne opracowanie dokumentacji.

Prowadzenie dokumentacji

Prowadzenie dziennika pedagoga szkolnego.

Rejestr opinii i orzeczeń.

Dokumentacja badań i czynności uzupełniających.

Sporządzanie notatek służbowych.

 

    Katarzyna Szostak-Sobalska

Data dodania: 2022-02-04 12:41:00
Data edycji: 2022-09-28 12:06:08
Ilość wyświetleń: 524
Bądź z nami:
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej